Menu openen Menu sluiten

VNG Berichtenapp wordt ZilliZ berichtenapp

Per 1 mei 2019 neemt ZilliZ de VNG Berichtenapp over.

Gebruikers betalen vanaf 1 mei een maandelijks tarief van €7,50 (excl. btw) voor het gebruik van de app.

Met de VNG Berichtenapp iWmo en iJw kunnen zorgaanbieders hun facturen en declaraties geautomatiseerd en digitaal aanleveren aan gemeenten. De Berichtenapp is in 2016 ontwikkeld als een tijdelijke gratis dienst. VNG betreurt dat het gratis aanbieden van de app niet langer mogelijk is. Om de continuïteit van de app te borgen en de kosten voor gebruikers zo laag mogelijk te houden, is gekozen voor overname door ZilliZ.

 

Hieronder vind je de meest gestelde vragen. Zit jouw vraag of antwoord er niet bij? Neem dat gerust contact met ons op!

  • Wie neemt de berichtenapp over van VNG?

    • De VNG Berichtenapp wordt overgenomen door Landmerc+. Deze softwareleverancier biedt onder meer het elektronisch cliëntendossier (ECD) ZilliZ voor zorgaanbieders.

  • Waarom moet ik gaan betalen voor de berichtenapp?

    • De berichtenapp wordt niet meer als gratis dienst aangeboden door de VNG. Landmerc+ gaat de berichtenapp overnemen en zal ondersteuning aan gebruikers bieden. Ook wordt de app verbeterd: betere functionaliteiten, betere gebruiksvriendelijkheid, efficiënter gebruik. Landmerc+ vraagt een betaling voor deze dienst.

  • Hoeveel moet ik gaan betalen voor de berichtenapp?

    • Per maand betaal je €7,50 ex btw. (Voor niet-btw-plichtigen komt dit uit op €9,08 per maand.)

  • Per wanneer moet ik gaan betalen voor de VNG Berichtenapp?

    • Per 1 mei 2019 is de berichtenapp geen gratis dienst meer.

  • Wat krijg ik voor het betalen?

    • Je krijgt een uitgebreidere ondersteuning via een telefonische helpdesk. Vaak gestelde vragen aan de helpdesk kunnen leiden tot aanpassingen in de berichtenapp, waardoor de app makkelijker in het gebruik is. ZilliZ gaat ook functionaliteiten toevoegen. Per 1 mei 2019 komen de volgende functionaliteiten beschikbaar:

      • Het aanmaken van creditfacturen naar aanleiding van verzonden facturen
      • Gegevens van een bericht kopiëren naar een vervolgbericht (start/stop bericht)
  • Mijn gemeente verplicht mij contractueel om met het berichtenverkeer iWmo en/of iJw te werken. Moet ik dan toch betalen voor de berichtenapp, terwijl dat tot nu toe gratis was?

    • Ja.

  • Wat moet ik doen als ik wil overstappen op de nieuwe (betaalde) Berichtenapp?

    • Ja kan in de app zelf aangeven dat je wilt overstappen naar de nieuwe app. Vanaf februari 2019 verschijnt daarvoor een aanmeld mogelijkheid in jouw online app-omgeving. Als je wilt overstappen per 1 mei 2019 kan je dat daar aangeven. Je hoeft dan zelf verder niets te doen. Let op: Voor elke AGB-code die je gebruikt in de Berichtenapp moet je dit apart aangeven! Wij hebben geen inzicht welke AGB-codes bij jou horen.

  • Wat wordt er voor mij gedaan als ik akkoord ga om per 1 mei 2019 over te stappen?

    • Jouw opgeslagen berichten in de VNG Berichtenapp zullen door ons worden gekopieerd naar de ZilliZ berichtenapp. Daarnaast heb je via het VECOZO portaal toestemmingsverklaringen afgegeven voor de diensten van Weave. Deze zullen worden omgezet door VECOZO naar Landmerc+ (ZilliZ). De continuïteit van jouw berichtenverkeer kan dan soepel doorlopen.

  • Vanaf wanneer kan ik mijn keuze voor wel/niet overstappen kenbaar maken?

    • Vanaf 1 februari 2019 kan je jouw keuze voor wel of niet overstappen aangeven in de app zelf. Let op: Voor elke AGB-code die je gebruikt in de berichtenapp moet je dit apart aangeven! Wij kunnen niet zien welke AGB-codes bij jou horen.

  • Wat als ik pas na 1 mei 2019 besluit dat ik toch wil overstappen op de ZilliZ berichtenapp?

    • Je kan elk gewenst moment overstappen op de ZilliZ berichtenapp. Besluit je echter pas na 1 mei 2019 om over te stappen, dan ben jij je berichtengeschiedenis kwijt. Weet je nog niet of je overstapt per 1 mei, zorg dan in ieder geval vast voor het bewaren van jouw berichten in jouw eigen archief. Als je overstapt op de ZilliZ berichtenapp, zal je via het VECOZO-portaal ook een toestemmingsverklaring moeten inregelen, zodat VECOZO jouw gegevens op de juiste wijze kan (blijven) routeren.

  • Welke alternatieven zijn er als ik niet wil overstappen?

    • Er is een aantal leveranciers met softwarepakketten en applicaties die iWmo- en iJw-berichten kunnen aanmaken, verwerken en versturen, waaronder ZilliZ. De VNG kan geen lijst geven van leveranciers die dit aanbieden, maar op internet kan je verschillende opties zoeken. Alle vergelijkbare alternatieven zijn betaald; er worden geen gratis diensten aangeboden.

  • Wie is Landmerc+?

    • Landmerc+ is een innovatieve en praktijkgerichte netwerkorganisatie. Samen met partners werken zij elke dag aan verbetering van de kwaliteit, professionaliteit en toegankelijkheid van de kleinschalige zorg.

  • Wat is ZilliZ?

    • ZilliZ is een volwaardig zorgadministratiesysteem, ontwikkeld door Landmerc+, speciaal voor de kleinschalige zorg. Met ZilliZ kan je eenvoudig zorgdossiers bijhouden, rapporteren, tijdschrijven, factureren en meer. Bovendien kan ZilliZ koppelingen maken met VECOZO (iWmo, iJw, iWlz), CAK, Excel en de meest gebruikte boekhoudpakketten.

      ZilliZ koppelt ook met de ZilliZ berichtenapp.

  • Wat is het verschil tussen ZilliZ en de ZilliZ berichtenapp?

    • ZilliZ is een Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) met veel functionaliteit. De ZilliZ berichtenapp is alleen bedoeld om iWmo- en iJw-berichten aan te maken en via VECOZO te versturen naar de gemeente.

      Overigens is een export mogelijk van het ZilliZ-ECD naar de ZilliZ berichtenapp.

  • Wat moet ik doen als ik mijn berichten wil bewaren als ik stop met de berichtenapp gebruiken?

    • U moet uw huidige berichten vóór 1 mei 2019 uit uw app-omgeving halen en in uw eigen archief bewaren.

  • Wat is het verschil tussen een geregistreerde gebruiker en een gebruiker die niet geregistreerd is?

    • Een geregistreerde gebruiker logt in op zijn of haar account in de app. Aangemaakte berichten worden dan bewaard in de eigen app-omgeving. Om berichten ook via het VECOZO-schakelpunt te kunnen versturen, dien je een koppeling met VECOZO te kunnen maken en voor die koppeling  moet je een geregistreerde gebruiker zijn.

  • Waarom heeft de VNG Landmerc (ZilliZ) als marktpartij gekozen voor de overname van de berichtenapp?

    • De VNG heeft haar keuze voor Landmerc+ (ZilliZ) mede gedaan op basis van het criterium: laagste kosten voor de gebruikers. De VNG heeft in een selectieproces met een longlist van geïnteresseerde partijen gewerkt. Deze lijst is teruggebracht naar drie leveranciers. Van die drie was de positionering en het aanbod van Landmerc+ naar het oordeel van de VNG voor de gebruikers het beste. De selectiecriteria waren:

      • Continuïteit: alle huidige gebruikers moeten over kunnen stappen
      • Affiniteit: hoe goed kent de marktpartij het type gebruikers van de berichtenapp?
      • Kosten: de laagste kosten voor de gebruikers
      • Doorontwikkeling: kan en wil de marktpartij de app (kostenefficiënt) doorontwikkelen?
      • Inschatting van risico’s voor gebruikers en voor de VNG
  • Waar moet ik rekening mee houden als ik niet overstap op de nieuwe (betaalde) berichtenapp?

    • Als je niet overstapt, heb je vanaf 1 mei 2019 een ander softwarepakket nodig om berichten te kunnen aanmaken en versturen naar de gemeenten waarmee jij contracten hebt. Ook moet je jouw huidige berichten uit de app-omgeving halen en in jouw eigen archief bewaren. Anders bent jij die berichten kwijt door de overgang naar een ander systeem.

  • Waar kan ik vanaf 1 mei 2019 terecht voor hulp en ondersteuning bij het gebruik van de berichtenapp?

  • Waar kan ik vanaf 1 mei 2019 een bug of fout in de berichtenapp melden?

    • Vanaf 1 mei 2019 kan je bugs of fouten melden bij de helpdesk van de ZilliZ berichtenapp via berichtenapp@zilliz.nl. Tot dat moment kan je meldingen blijven doen via berichtenapp@weave.nl.

  • Waar blijven de berichten die ik heb verzonden en ontvangen en die nu in mijn berichtenapp zitten?

    • Als je overstapt naar de betaalde berichtenapp per 1 mei, gaan deze berichten mee naar jouw nieuwe app-omgeving.

      Als je niet overstapt naar de betaalde berichtenapp per 1 mei, zijn jouw berichten niet meer beschikbaar, tenzij jij ze zelf uit de huidige app-omgeving haalt en in jouw eigen archief bewaart. Dit moet je doen vóór 1 mei 2019.

  • Wordt de ZilliZ berichtenapp gekoppeld aan het ZilliZ-ECD?

    • Op dit moment is er een exportmogelijkheid van ZilliZ naar de VNG Berichtenapp. Deze exportmogelijkheid blijft bestaan. Een verdere integratie is nog niet gepland.

      Overigens biedt ZilliZ-ECD ook een direct koppeling met VECOZO die de berichtenapp overbodig maakt. Deze koppeling biedt meer functionaliteit maar is ook duurder.

  • Verandert de functionaliteit van de berichtenapp?

    • In eerste instantie verandert er niets aan hoe de app er uit ziet en hoe je hem nu gebruikt. De functionaliteit wordt per 1 mei uitgebreid en verbeterd.

  • Tot wanneer kan ik mijn keuze voor wel/niet overstappen kenbaar maken?

    • Als je uiterlijk 15 april 2019 aangeeft dat je wil overstappen, wordt de overstap automatisch voor jou geregeld. Je hoeft dan zelf niets te doen. Je kan naderhand ook nog instappen in de nieuwe app, maar dan worden jouw huidige berichten niet voor jou bewaard en moet je jouw toestemmingsverklaringen in de VECOZO portaal opnieuw regelen.
      Let op: Voor elke AGB-code die je gebruikt in de Berichtenapp moet je dit apart aangeven! Wij hebben geen inzicht welke AGB-codes bij jou horen.

  • Ik heb meerdere AGB-codes, moet ik voor elke AGB-code apart mijn keuze aangeven?

    • Ja. Wij hebben geen inzicht welke AGB-codes bij jou horen. Je moet dus voor elke AGB-code die je gebruikt in de VNG Berichtenapp aangeven of je wel/niet wilt over stappen. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om met de ene AGB-code wel over te stappen en met de andere AGB-code niet.

  • Als ik de keuze maak over te stappen, hoe lang zit ik dan aan mijn keuze vast?

    • Je kan per maand betalen en ook weer opzeggen door in de berichtenapp je machtiging in te trekken. Wanneer je voor 1 maand hebt betaald en binnen 1 maand weer wilt stoppen heeft het je € 7,50 excl. BTW per AGB-code gekost.

  • Kan ik de berichtenapp ook blijven gebruiken zonder dat ik een koppeling met VECOZO heb?

    • Ja, dat kan als niet geregistreerde gebruiker. In dat geval is het gebruik gratis en hoeft er niet te worden ingelogd. Berichten worden dan ook niet bewaard in de app.

  • Hoe kan ik mijn abonnement op de ZilliZ berichtenapp opzeggen?

    • Dit kan door in te loggen in de ZilliZ berichtenapp en daar bij je profiel de machtiging in te trekken. Let op dat je ook de toestemmingsverklaringen in het Vecozo portaal intrekt.